foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
Witamy na stronie internetowej Szkoły Podstawowej w Rudzie-Hucie

Szkoła Podstawowa w Rudzie-Hucie

im. por. Zbigniewa Twardego ps. "Trzask"

Kartka z kalendarza


Dzisiaj jest: 4 Maj 2024    |    Imieniny: Florian, Malwina, Monika

Czas

Kod QR na smartfon

Zeskanuj kod i przeglądaj stronę na smartfonie

Gazetka szkolna

Polecane strony

 

 

 

biblioteka

 

 

 

 

pajacyk

 

Statystyki

Odwiedza nas 19 gości oraz 0 użytkowników.

Licznik odwiedzin


1260075
Dziś
Wszystkie
53
1260075

Twój numer IP: 3.145.59.187
2024-05-04 02:44

„SPOTKANIE Z HISTORYKIEM DR PAWŁEM KIERNIKOWSKIM”

16 kwietnia przyjechał do naszej szkoły  historyk - regionalista z Chełma dr Paweł Kiernikowski. Pan Kiernikowski jest wieloletnim sekretarzem Stowarzyszenia „Rocznik Chełmski” wspierającym  naszą placówkę szczególnie przy okazji konkursu o patronie Henryku Michale Kamieńskim. Tym razem jednak uczniowie klas starszych SP oraz gimnazjaliści mieli okazję wysłuchać bardzo ciekawego wykładu o historii muzealnictwa i o skomplikowanej historii naszego chełmskiego muzeum. W drugiej części dr Kiernikowski zaciekawił swoich słuchaczy tematyką przedwojennej oświaty na ziemi chełmskiej. Była to bardzo interesująca lekcja historii dla wszystkich zgromadzonych na sali gimnastycznej. Spotkanie zorganizowała Grupa Aktywnych Patriotów (GAP).

Krzysztof Opas

ROCZNICA KATYŃSKA

Kwiecień jest dla nas Polaków miesiącem szczególnym. Młodzież skupiona w Grupie Aktywnych Patriotów(GAP) oraz ich koledzy i koleżanki z klas III gimnazjum postanowili uczcić pamięć o ofiarach mordu katyńskiego. Dokładnie w południe przemaszerowali młodzi ludzie wraz z flagami narodowymi na miejsce pamięci przy dębie w parku szkolnym aby minutą ciszy uczcić pamięć tych którzy zginęli. Następnie przy zapalonym zniczu wysłuchali informacji o tym wydarzeniu przygotowanych przez Mateusza Mazurka z GAP. Była to jeszcze jedna lekcja patriotyzmu.

Krzysztof Opas

SPOTKANIE Z AGNIESZKĄ MARTINKĄ

Dnia 18.04.2018r. uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w spotkaniu  zorganizowanym przez Bibliotekę Publiczną Gminy Ruda-Huta z panią Agnieszką Martinką -  laureatką  nagrody Johnnie Walker KEEP WALKING AWARD "za pasje i odważne zrealizowanie marzenia", podróżniczką i pisarką, absolwentką Geologii Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Podyplomowych Studiów Menedżerskich Polsko-Amerykańskiego Instytutu Zarządzania.
Pani Agnieszka zaprezentowała kolejną swoją książkę  Połowinka. Rowerem na Ural, do miejsca zesłania Ojca. Wspomnienia Ojca i córki. Jest to opowieść o niezwykłym człowieku, odważnym i wielkim patriocie, Zdzisławie Martince, który już jako dwunastoletni chłopiec rozpoczął  swoją walkę  w obronie ojczyzny. Uciekł   z domu, chcąc dostać się do polskiej armii, złapany na granicy trafił do sowieckiego więzienia w Samborze, a po wojnie, jako żołnierz AK, został wywieziony na Ural do Połowinki, kopalni węgla kamiennego nr 4. Autorka opisuje wyprawę do miejsc ważnych dla jej tata. Odwołuje się do trudnych i bolesnych wspomnień. Z dwójką współtowarzyszy wyprawy przeżywa wiele ciężkich, ale i radosnych chwil, przeplatanych spotkaniami z interesującymi ludźmi, przyjaźnie nastawionymi do obcych, goszcząc ich w myśl zasady: „Gość  w dom, Bóg w dom”.
Warto podkreślić, że książka mówi o jeszcze jednym bohaterze. To skromna, otwarta, życzliwie nastawiona do ludzi, odważna i silna kobieta oraz wspaniała córka – Agnieszka Martinka. Szukając autorytetów, wzorów godnych naśladowania, patrzymy daleko, a one są na wyciągnięcie ręki…
Pani Agnieszko, dziękujemy za piękną opowieść i  poświęcony nam czas. Życzymy wytrwałości i wielu niezwykłych przygód, o których chętnie przeczytamy w kolejnych Pani książkach.

Uczniowie kl. 7a i 7b wraz z opiekunami:
Dorotą  Kowal, Agnieszką Polak, Krzysztofem Opasem i Dyrekcją Szkoły

PAMIĘTAMY

19 kwietnia 2018 r. mija 75. rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim - największego zbrojnego zrywu Żydów podczas II wojny światowej. Już po raz szósty Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN organizuje  akcję społeczno-edukacyjną Żonkile. Pomysł wziął się stąd, iż ocalały z getta Marek Edelman, ostatni dowódca ŻOB zawsze 19 kwietnia, w rocznicę powstania, składał bukiet żółtych kwiatów pod Pomnikiem Bohaterów Getta na Muranowie. Żonkil stał się symbolem szacunku i pamięci o powstaniu. Organizowana od 2013 roku przez Muzeum POLIN akcja ma na celu rozpowszechnianie tego symbolu oraz szerzenie wiedzy na temat samego powstania.
Również uczniowie naszej szkoły przyłączyli się do tej akcji. Harcerze przygotowali papierowe żonkile, które  rozdawali  uczniom, nauczycielom  oraz mieszkańcom Rudy – Huty. Tworzenie kwiatów było okazją do rozmów o przeszłości i ważnych wydarzeniach z historii naszego kraju.

CZYSTE POWIETRZE

Program ,,Czyste  Powietrze Wokół Nas”- jest przedszkolnym  programem edukacji antynikotynowej, chroniącym dzieci przed szkodliwym wpływem dymu tytoniowego. Program ma charakter profilaktyczny, ale przede wszystkim jego celem jest wykształcenie u dzieci świadomej postawy ochrony własnego zdrowia w sytuacjach, gdy są skazane na  bezpośredni kontakt z palącymi.
Przez kilka dni realizowany był cykl zajęć. Scenariusze zajęć dla dzieci:
Zajęcie I: Wycieczka
Zajęcia II : Co i dlaczego dymi?
Zajęcia III: Jak się czuję kiedy dymi papieros?
Zajęcia IV: Co się dzieje, gdy ludzie palą papierosy?
Zajęcia V : Jak unikać dymu papierosowego?
W oddziałach 0a i 0b odbyło się 5 zajęć warsztatowych. Zajęcia  obejmowały tematykę, która pozwoliła dzieciom poznać czynniki mające wpływ na zdrowie, dostrzec szkodliwość palenia tytoniu i skutków działania dymu tytoniowego na organizm oraz pozwoliła przyjąć właściwą postawę wobec zagrożenia tytoniowego. W przebiegu zajęć warsztatowych wykorzystano przede wszystkim metody aktywizujące, które mają umożliwić dzieciom zaangażowanie wszystkich zmysłów i podjęcie różnych form aktywności w procesie zdobywania informacji i kształtowania umiejętności. Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły we wszystkich zajęciach, wykazywały zainteresowanie, chętnie współpracowały  w zabawach ruchowych i zajęciach plastycznych.

SŁODKIE ŚWIĘTO W KLASIE IB

12 kwietnia 2018 r. w klasie I b odbyło się Klasowe Święto Czekolady. Uczniowie przygotowali wiersze o czekoladzie. Wspólnie śpiewali piosenki o czekoladzie. Następnie w grupach przygotowywali rymowanki o czekoladzie i wykonywali ilustracje do rymowanek. Rodzice przygotowali słodki poczęstunek – gorącą czekoladę. To była bardzo „słodka” uroczystość. Klasowe święto zorganizowała wychowawczyni – Jolanta Czerniakiewicz.

PREMIERA TEATRU OKO

„Czasy współczesne wymagają rozmów o tolerancji, gdyż szczególnie dziś zjawiska nietolerancji przybierają na sile, choć i wcześniej  miały miejsce, nawet jeszcze  nienazwane”. Takie słowa usłyszeliśmy w czasie warsztatów „ŁYK KULTURY” po spektaklu „NIE”. 
Grupa sześciorga młodych aktorów pod kierunkiem reżysera M. Woszczewskiego odegrała premierową sztukę „NIE” w Domu Kultury w Rudzie- Kolonii 15 kwietnia o godz. 18.  Kontemplując plakat reklamowy każdy z łatwością dostrzeże antywojenny symbol  pojednania – pokój ludziom. Pacyfka jest znakiem pacyfizmu, pokoju i rozbrojenia nuklearnego, sprzeciwu wobec przemocy. Takie też przesłanie niósł interaktywny spektakl, w którym opowieść snuł ruch sceniczny, słowo i piosenka. Model teatru zaproponowany przez OKO  nosi istotną cechę - jest przestrzenią dyskusji.  To teatr przystępny, choć wcale nie łatwy, za to z pewnością tajemniczy, chwilami symboliczny. Sztuka NIE  została w swojej konstrukcji otwarta dla wszystkich, a do tego, w mojej ocenie, niosła wysokie  wartości aksjologiczne; nade wszystko skłaniała do refleksji. Widz, słyszący na wejście aktorów - przyglądających się twarzom odbiorców - słowa filozoficznego zdziwienia „każdy inny”, buduje naiwną hipotezę interpretacyjną. W moim przypadku brzmiała ona mniej więcej tak: „ Budują sytuację modelową dla  idei - szanujmy odmienność, tolerujmy inność i różnorodność.  Ostatnie sceny  sztuki zadały  temu kłam. Aktorzy, zbudowawszy antropomorficzną i kolorową tolerancję, pozostają szarzy, prawie tacy sami, konotujący niewypowiedziane, kontrastujące z początkiem sztuki słowa „każdy taki sam”.  Tak więc, nawet gdy każdy daje jakąś cenną/barwną cząstkę siebie, nawet gdy wydaje się nam, że  „zbudowaliśmy” tolerancję, pozostajemy tacy sami, szarzy, nietolerancyjni? Mimo to, chcemy kształtować nową rzeczywistość społeczną, w której tolerancja nie zostanie obok, lecz immanentną częścią nas  samych. Warsztaty pospektaklowe  z widzami prowadzili M. Woszczewski i A. Bąk.
Zamieszczone  niżej refleksje  młodych widzów i aktorów zwracają uwagę na rangę spektaklu „NIE”:
„Moim zdaniem widzowie w każdym wieku powinni obejrzeć ten spektakl (…) W czasach, gdy media wpływają na nasze postawy życiowe i kształtują nasz światopogląd, uczestnictwo w kulturze teatru pomaga znaleźć miarę…”- K. Anasiewicz
„Niech żałują ci, którzy nie byli na tym spektaklu. Dziękuję aktorom i reżyserowi za piękną sztukę…”- O. Zieliński
„Wszyscy są równi, ale się różnimy (…) Na pewno wielu z nas po premierze zmieni pogląd na drugiego człowieka”- K. Łazarz
„Najbardziej podobały mi się krótkie piosenki i pytania do publiczności” – C. Foryś
„Tolerancja to trudny, ale bardzo ważny temat” - A. Labiszak
„Aktorzy w ciągu 9 miesięcy prób musieli się bardzo napracować, ale narodziny były warte trudu. Sztuka wspaniała”- A. Pałdyńska
„Zaciekawiło mnie zdanie” Bądź nietolerancyjny wobec nietolerancji”-  S. Skroś
„Lepszy odbiór sprawiło to, że rówieśnicy pokazali nam ten problem. Warsztaty pospektaklowe pozwoliły nam dokładnie poznać  temat i zrozumieć go. Myślę, że to przeżycie było potrzebne”- D. Przymirska
„Moim zdaniem brak tolerancji zaczyna się od małego. Jeśli rodzice źle wychowują swoje dzieci, za krótki czas one udowodnią zachowaniem, że tolerancja jest zła lub że osoba tolerancyjna jest słaba. Dziecko wprowadzone w błąd , niesie nietolerancyjne zachowania w grupie rówieśniczej. Tak właśnie powiększa się grono ludzi nietolerancyjnych. Po czasie , gdy te osoby dorastają, uczą tego samego swoje dzieci. Jestem całą sobą za takimi spektaklami, gdyż uczą i otwierają nam oczy”-  Magda Kosiba
„Aktorzy odgrywający tę sztukę byli bardzo prawdziwi. Z pewnością przybędę obejrzeć następną sztukę”- Michał Kosiba
Na zakończenie zdanie aktorów:
„Chcieliśmy  przekazać ludziom, że tolerancja jest ważną wartością, ale nie ma jej w nas na 100%. Oddanie swoich najważniejszych cech na rzecz tolerancji, czyni z nas takich samych. Budowanie tolerancji nie obok, a w sobie, to z pewnością trudne dzieło”- Sz. Woszczewski
„Budowaliśmy tolerancję, która szybo zanika. Budujmy ją więc od nowa. My, jako aktorzy, zaprezentowaliśmy się w dwóch odsłonach: jako  ludzie tolerancyjni i nietolerancyjni. Podczas dyskusji po zakończeniu teatru usłyszałam, jak  temat, którego się podjęliśmy, jest ważny i trudny.”- P. Adwent
„Pracując nad tematem spektaklu, wybraliśmy ten, gdyż każdy z nas po trochę doświadczył zjawiska nietolerancji. Mieliśmy za cel zwrócić uwagę widzowi w każdym wieku, by czuwał nad tym, co mówi i czyni. Nawet nieświadomie powtarzane żarty, ktoś może uznać za rasistowskie czy szowinistyczne. Musimy bardziej uważać na swoje wypowiedzi, aby były bardzie przemyślane i nieobrażające innych”— D. Antoniewicz

Opracowanie-Anna Bąk

Galeria zdjęć na stronie Gminnego Ośrodka Kultury w Rudzie-Hucie znajduje się tutaj

CO ŁĄCZY BOLESŁAWA CHROBREGO Z GMINĄ RUDA-HUTA?

W ramach obchodów 1000 - lecia pobytu Bolesława Chrobrego w Hniszowie oraz bitwy pod Gródkiem 10 kwietnia 2018 r. w Szkole Podstawowej w Rudzie - Hucie odbył się apel pod hasłem "Co łączy Bolesława Chrobrego z gminą Ruda - Huta?". Uczniowie przygotowali prezentację  multimedialną o Bolesławie Chrobrym, inscenizację pt. "Co łączy Bolka z Bolesławem?", utwory o Bolku oraz piosenki o tematyce przyrodniczej. W montażu słowno - muzycznym wykorzystano wiersze regionalisty p. Antoniego Franeckiego i byłych uczniów naszej szkoły oraz opowiadanie "Bolko. Pamiętnik starego drzewa" autorstwa Adama Pendla. Nad oprawą czuwały panie: Barbara Gałus, Agnieszka Polak, Dorota Kowal, Katarzyna Emerla. Korzystając z obecności całej społeczności szkolnej na apelu zostały rozdane nagrody laureatom konkursów. Nagrody w Międzyszkolnym Konkursie Plastycznym "Dąb Bolko w krajobrazie" otrzymali: kategoria kl. I - III SP: I m. Piotr Bąk kl. III a, II m. Zbigniew Laskowski kl. III b, III m. Katarzyna Łyszkowicz kl. II, wyróżnienia: Julia Dąbrowska kl. I a,  Zuzanna Łukasik kl. I b; kategoria kl. IV - VII: I m. Piotr Łukasik kl. VI b, II m. Adam Mazurek kl. VII a , III m. Emilia Lewczuk kl. IV a, wyróżnienie: Sandra Szakuła kl. IV b; kategoria-Gimnazjum: I m. Julia Warszawa kl. III, II m. Jakub Solarski kl. III, II m. Weronika Frykowska kl. III (uczniowie Gimnazjum im. Bolesława Chrobrego w Kozodawach), wyróżnienie Julia Kostelecka kl. III b.
W klasach II i III szkoły podstawowej został przeprowadzony przez p. Barbarę Mikołajczyk Konkurs Wiedzy Przyrodniczej - I m.- Piotr Bąk kl. III a,  II m. - Szymon Witkowski kl. III a, III m. - Tomasz Sadowski kl. III a. W ramach obchodów Światowego Dnia Ziemi został zorganizowany przez panią Renatę Błach  drużynowy konkurs przyrodniczy "Ratujmy dom od odpadów!" dla klas IV - VI
I m. KL. V - Ania Kozłowska, Krzysztof Włodarczuk, Tomasz Walczuk, Sylwia Skuć, Jakub Czerniakiewicz, II m.  kl VI a, III m. ex aequo kl. VI b,  IV a,  IV b. Wśród uczniów klas starszych pani Dorota Sawicka i pan Rober Jokisz przeprowadzili konkurs "A TY? Co wiesz o niskiej emisji" I m. Aleksandra Głuszczak kl. VII a, I m. Weronika Huryn kl. II b, I m. Miranda Lodowska kl. IIIa.
Panią Marta Kordas Dyrektor Biblioteki Publicznej w Rudzie - Hucie rozdała nagrody laureatom konkursu literackiego w ramach obchodów 1000- lecia pobytu Bolesława Chrobrego w Hniszowie oraz bitwy pod Gródkiem nad Bugiem pod hasłem przewodnim "Dąb Bolko - odpocznij w cieniu legendy”. Wśród uczniów naszej szkoły nagrody otrzymały: l m. Kinga Anasiewicz kl. II a gimnazjum, II m. Monika Ganczar II b gimnazjum, III m. Magdalena Wilkos kl. VIa.
Spotkanie zakończyło przemówienie Dyrektora Szkoły pana Adama Marszaluka. Apel był krótką lekcją historii.

Opracowanie: Dorota Kowal

WARSZTATY "CEL - ROZWÓJ"

Uczniowie klas czwartych, piątych ,szóstych i siódmych  naszej szkoły  uczestniczyli  w warsztatach - "CEL- ROZWÓJ”. Prowadził je  instruktor Akademii Młodzieżowej Fundacji Szczęśliwe Dzieciństwo mgr Paweł Szymański. Zajęcia te swoim zakresem obejmowały zagadnienia koncentracji i motywacji do nauki, zarządzania czasem, wyznaczania i osiągania celów, asertywności oraz radzenia sobie ze stresem i tremą. Uczniowie nie po raz pierwszy udowodnili sobie, że umysł to wielki skarb i należy o niego dbać. Dowiedzieli się też, że wykorzystują tylko niewielką część jego możliwości. Należy myśleć pozytywnie, bo to pozwala wierzyć we własne siły i zwiększa motywację. Ruch na świeżym powietrzu i prawidłowe odżywianie wolne od używek zwiększa szansę na osiągnięcie sukcesu.  Umiejętności opanowania tremy podczas prezentowania swojej wiedzy  można się nauczyć m.in. robiąc głębokie oddechy lub  dotlenić się podczas ruchu. Asertywność to umiejętność, dzięki której ludzie otwarcie wyrażają swoje myśli, uczucia i przekonania nie lekceważąc uczuć i poglądów swoich rozmówców. Ludzie asertywni potrafią powiedzieć „nie” bez wyrzutów sumienia, złości czy lęku. Być asertywnym – znaczy domagać się swoich lub czyichś praw lub występować w ich obronie, nie ograniczając przy tym praw kogoś innego. Asertywność jest potrzebna  kiedy trzeba oprzeć się różnym naciskom m.in. w sprawie alkoholu, papierosów  czy narkotyków. Ćwiczenia, których uczniowie doświadczali na sobie sprawiły, że ochoczo oczekiwali na wnioski z nich wypływające.

AKCJA SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO „STOP PRZEMOCY”

Z inicjatywy SU odbiorcami drugiej części akcji prewencyjnej „Stop Przemocy” zostali uczniowie klas II i III szkoły podstawowej. Edukatorki - Magda Kosiba i Małgosia Trochimiuk – metodami integracyjnymi uświadamiały dzieciom, czym jest przemoc, jak i  dlaczego należy jej przeciwdziałać. Akcja odbyła się 06 kwietnia 2018r.

Opracowanie-Anna Bąk

Copyright © 2024 Szkoła Podstawowa w Rudzie-Hucie