INNOWACJA PEDAGOGICZNA

Ruszył projekt edukacyjny, innowacja metodyczno-organizacyjna pt. ,,Zapomniani bohaterowie - reaktywacja pamięci" autorstwa A. Jabłońskiej, A. Suszczyk i A. Marszaluka. Istotą działań będzie zebranie informacji o żołnierzach i ludziach związanych z batalią wojenną, których groby znajdują się na cmentarzu parafialnym w Rudzie - Hucie lub okolicznych miejscach pochówku. Nasz cel to wychowanie patriotyczne rozumiane jako budowanie więzi, poczucie dumy ze szkoły, regionu i ojczyzny., jak również wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej oraz szacunku dla tradycji. Zadania projektu realizować będą chętni uczniowie klas V-VIII. Pod naszym kierunkiem zgodzili się pracować: Wojtek Sitarz, Igor Psuja, Max Śliwiński, Paweł Niedźwiecki, Wojtek Walczuk, Zuzia Łukasik, Faustyna Opolska i Magda Kochoń. Wprowadzamy nowatorskie dla młodzieży szkolnej formy pozyskiwania materiału źródłowego: wywiady, spotkania, śledzenie zapisków archiwalnych, praca na platformach informatycznych pod kierunkiem specjalisty. Zadania będą realizowane metodą projektu. Uczniowie będą uczestniczyli w warsztatach redakcji wywiadu pod kierunkiem specjalistów: polonistki oraz redaktora w ramach współpracy z Biblioteką Pedagogiczną w Chełmie oraz Biblioteką Publiczną w Rudzie - Hucie. Celem tej współpracy będzie uzyskanie pomocy w pozyskiwaniu materiałów źródłowych do opracowania. Odbędą konsultacje przedmiotowe z nauczycielem historii oraz regionalistą. Na lekcjach języka polskiego w ramach realizacji podstawy programowej polonistka będzie inspirować uczniów do tworzenia własnych tekstów ze szczególnym zwróceniem uwagi na wywiad, opis i elementy reportażu. Historyk pokieruje zainteresowaniem uczniów w stronę posiadanych w zasobie gminnym dokumentów oraz skontaktuje uczniów z miejscowym regionalistą. Nauczyciel informatyki wypracuje z uczniami opracowanie tekstów i zdjęć w programie graficznym.
Zaplanowane działania: spotkania ze świadkami historii, pomoc lokalnych mieszkańców w pozyskiwaniu przedmiotowej wiedzy, wiele godzin wnikliwej pracy uczniów i nauczycieli, rozmowy z rodzinami zmarłych, poległych, zgłębianie tekstów źródłowych i stałe konsultacje ze specjalistami doprowadzą zespół młodych badaczy do wydania wspólnego dzieła. Ważne jest to, że przywrócimy pamięć o wojennych bohaterach okolic Rudy - Huty, spoczywających na naszych cmentarzach. W ten sposób uczniowie naszej szkoły przy wsparciu i dzięki opiece merytorycznej nauczycieli wznowią pamięć o żołnierzach, stąd tytuł innowacji: „Zapomniani bohaterowie - reaktywacja pamięci”. Uczniowie swoje prace będą wykonywać indywidualnie. W ramach zaplanowanych działań uczniowie nabędą szereg kompetencji kluczowych:
1. Obywatelskie i społeczne - odnajdywanie świadków, rozmowy z krewnymi i powinowatymi żołnierzy, sąsiadami.
2. Kompetencje porozumiewania się w języku ojczystym - rozmowy, redakcja tekstów, ćwiczenia stylu, składni, ortografii i interpunkcji języka pisanego.
3. Kompetencje informatyczne (cyfrowe) - wyszukiwanie treści online, zapisy do druku i składanie tekstu w programie graficznym.
4. Kompetencje matematyczne - opracowanie materiałów w koncepcji historycznej.
Zakładamy, że wydanie zbioru prac uczniowskich zwiększy świadomość społeczności szkolnej o nieżyjących bohaterach naszej miejscowości, a kolportaż broszury będzie się cieszył zainteresowaniem dzieci i dorosłych, a może spowoduje chęć odwiedzenia grobów żołnierskich przy okazji świąt narodowych. Efekty pracy zespołu innowacyjnego zaprezentowane zostaną w prasie, mediach społecznościowych oraz stronach internetowych, a ostateczny efekt zebrany w dziele zbiorowym o wspomnianym wyżej tytule. 

Dnia 22 lutego 2024 odbyliśmy wycieczkę do Biblioteki Pedagogicznej w Chełmie na spotkanie warsztatowe. Zaangażowani w działania innowacyjne uczniowie mieli szansę pogłębienia wiedzy w zakresie sposobu pisania literatury faktu. Wykład i warsztaty przeprowadził dla młodzieży w Bibliotece Pedagogicznej w Chełmie pan Robert Gałan. Po zajęciach edukacyjnych uczniowie obejrzeli galerię obrazów oraz skorzystali z ciekawych gier planszowych ćwiczących pamięć. Dziękujemy Pani dyrektor biblioteki - Ewelinie Dolińskiej za pomoc i współpracę.

Opracowanie - Anna Jabłońska